Powered By Blogger

Σελίδες

Translate

Επιτροπή Τουρισμού






Πρέβεζα 12/11/2005
Ημερίδα για τον τουρισμό
Για το Νομό μας ο Τουρισμός μπορεί να αποτελέσει βασικό άξονα ανάπτυξης  γιατί διαθέτει τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά, πολιτισμικά, ιστορικά και φυσικά χαρακτηριστικά που σε συνδυα­σμό με τις μοναδικές ακτές του αποτελούν και τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
Σε αυτά μπορούμε να προσθέσουμε και τα συγκοινωνιακά πλεονεκτήματα
(Αεροδρόμιο Ακτίου, υποθαλάσσια ζεύξη, λιμάνι, μαρίνα)
Έργα η μη εκτέλεση των οποίων διακυβεύει την όλη αναπτυξιακή μας προσπάθεια
Σύνδεση με την Εγνατία, σύνδεση με την Ιόνια οδό  
Παρά τις δυνατότητες σήμερα στο Νομό μας εκτός της Πάργας,  παράγεται μικρό ποσοτικά προϊόν που κατευθύνεται στην εσωτερική κατανάλωση με αποτέλεσμα η περιοχή μας να ασφυκτιά με μια τουριστική περίοδο διάρκειας 30  περίπου ημερών, με μέτριας ποιότητας προσφερόμενες υπηρεσίες και με τουριστικά εισοδήματα που έχουν συμπληρωματικό χαρακτήρα και που δεν επιτρέπουν τις σοβαρές επενδυτικές δραστηριότητες.
Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία του Νομού μας  και δημιουργήθηκαν προϋποθέσεις για την αναπτυξιακή του προοπτική.
Υπήρξαν όμως λάθη και παραλείψεις. Οι παραλείψεις αυτές προκάλεσαν επιβράδυνση στην αναπτυξιακή πορεία με αποτέλεσμα την υστέρησή του σε σχέση με άλλες γειτονικές περιοχές που τα τελευταία χρόνια κατάφεραν λόγω επενδυτικών τουριστικών δραστηριοτήτων στην παράκτια ζώνη,  να δώσουν ώθηση στην τουριστική τους ανάπτυξη.   
Π χ ο γειτονικός μας Νομός Λευκάδας τα τελευταία χρόνια αναδύεται ως ένας επώνυμος τουριστικός προορισμός με ένα συνεχώς αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα από το εξωτερικό που διευρύνει την τουριστική του περίοδο (κύριο προϊόν του : τουρισμός παραλίας).
 Στο συνέδριο αυτό ποιες ιεραρχήσεις πρέπει να κάνουμε για την αναπτυξιακή πορεία του Νομού μας στον τομέα του τουρισμού;
Ποια είναι τα λάθη και οι παραλείψεις που ακύρωσαν ή όρθωσαν εμπόδια σε αυτή την πορεία;
 Για τα ερωτήματα αυτά αρκούν μερικές επισημάνσεις. 
1)      Ο Νομός μας περιβάλλεται στο μεγαλύτερο μέρος του από θάλασσα ώστε πολλές περιοχές του να έχουν έντονα νησιώτικα χαρακτηριστικά.
2)      Αν ιεραρχήσουμε τις περιοχές ανάπτυξης του Νομού μας η παράκτια ζώνη κατέχει πρωταρχική θέση σε αυτή την ιεράρχηση. Άλλωστε σε όλα τα παραθαλάσσια μέρη στην πατρίδας μας και εκτός αυτής, η δυνατότητα διάθεσης τουριστικού προϊόντος συνδυάσθηκε με ανάπτυξη υποδομών στην παράκτια ζώνη της και αυτό πλέον θεωρείται μία αυτονόητη διαδικασία.  
3)      Ποια είναι τα λάθη?
α) τυχαία και χωρίς γενικό σχεδιασμό πολεοδόμηση στην παράκτια ζώνη που υποβάθμισε το περιβάλλον πχ Λούτσα, Βράχος κλπ.
β) Τα τελευταία χρόνια η Πρέβεζα πρωτεύουσα του Νομού μας αναπτύσσεται σε όλες τις άλλες κατευθύνσεις εκτός της παράκτιας ζώνης δηλ εκτός της περιοχής ανάπτυξής της.
γ) Είναι καιρός να σταματήσει η απραξία από την κεντρική διοίκηση με άλλοθι την προστασία της φυσικής μας ή άλλης κληρονομιάς η οποία οδηγεί  στην αποσάθρωση, την υποβάθμιση και τον αφανισμό της, ή τη δυνατότητα λεηλασίας της ή κακοποίησης της πολλές φορές και με τη συνδρομή φορέων.
Και για να γίνω σαφής. Η υπέροχη παράκτια ζώνη ή οι ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους περιοχές και τα ιστορικά μας μνημεία που αποτελούν το συγκριτικό μας όπως λέγεται πλεονέκτημα δεν έχουν καμιά αναπτυξιακή αξία όταν δεν μπορεί να υπάρξει βιωματική σχέση με τους ντόπιους ή ξένους επισκέπτες μέσα από μια σειρά επενδυτικών δραστηριοτήτων με αυστηρούς βέβαια όρους και συνυπάρχουσες αρμονικά με το φυσικό ή ανθρωπογεννές περιβάλλον  όπως διαμορφώθηκε μέσα από την ιστορική του διαδρομή.
Παράδειγμα
Κάστρο Παντοκράτορα, καταρρέει αντί να είναι πόλος έλξης επισκεπτών μέσα από επενδυτικές δραστηριότητες
Παράδειγμα   
Αρχαίο Ωδείο. Η μη απόδοσή του προς χρήση στέρησε την πόλη και το Νομό από Πανελλήνιας ή και παγκόσμιας εμβέλειας πολιτιστικές εκδηλώσεις που θα ενίσχυαν το κομμάτι του πολιτιστικού μας τουρισμού 
 Όλοι συγκλίνουμε στην άποψη για τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα ποιος όμως θα διαμορφώσει  επισκέψιμο και με ποιοτικούς όρους περιβάλλον για να υπάρξει βιωματική σχέση με τους ντόπιους και ξένους επισκέπτες? Προφανώς ο ιδιώτης επενδυτής.
Ποιος θα καθορίσει τους όρους, το νομικό και πολεοδομικό πλαίσιο για τις επενδυτικές δραστηριότητες? Προφανώς το κράτος.
Η ευθύνη λοιπόν αυτού του συνεδρίου είναι να αναδείξει αυτήν την αναγκαιότητα της διαμόρφωσης του πλαισίου για τις επενδυτικές δραστηριότητες αρχικά στην περιοχή επενδυτικού ενδιαφέροντος που όπως εξηγήσαμε είναι η παράκτια περιοχή.
Κύρια πρόταση λοιπόν είναι ο  Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός της παράκτιας ζώνης ως κίνητρο για επενδυτικές δραστηριότητες ενταγμένες στο ιδιαίτερου κάλλους φυσικό περιβάλλον, με ορθολογική κατανομή κοινωνικών, οικονομικών, αθλητικών, πολιτισμικών δραστηριοτήτων με συμπληρωματικό χαρακτήρα χωρίς να υπονομεύονται οι ισορροπίες του πχ εξασφαλίζοντας χώρους πρασίνου, πολιτισμού, πάρκινγκ, αθλοπαιδιών κλπ  Για την αποφυγή του φαινόμενου της αντιπαροχής ή της μετατροπής της παράκτιας ζώνης μόνο σε περιοχή κατοικίας μπορούν να αυξηθούν τα όρια αρτιότητας. Για την προσέλκυση επενδυτών στον τουριστικό τομέα είναι δυνατόν να δοθούν πολεοδομικά κίνητρα ή και να κατοχυρωθούν ειδικές ζώνες για τη δημιουργία υποδομής και ανάδειξης πόλων και δραστηριοτήτων με αιχμή τον τουρισμό υψηλού επιπέδου.
Παράλληλα με την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας του Νομού και των οικιστικών πυρήνων των παράκτιων περιοχών θα μπορέσουμε να καλύψουμε τις αυξανόμενες ανάγκες, να προσφέρουμε σύγχρονες και ποιοτικές υπηρεσίες, προβάλλοντας ένα πλήρες και ελκυστικό τουριστικό πακέτο, λειτουργώντας η περιοχή μας ως ένας αξιόπιστος και επώνυμος τουριστικός προορισμός.
Ακολούθως με σωστή διαχείριση του τουριστικού αυτού ρεύματος μπορεί να γίνει διασπορά του σε όλο το Νομό, ικανοποιώντας  μεγάλη ποικιλία ενδιαφερόντων και επιτρέποντας να ασκηθούν πολύπλευρες δραστηριότητες (εναλλακτικές μορφές τουρισμού) με αποτέλεσμα την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά ότι βρισκόμαστε σε ένα νομό στον οποίο η πολυμορφία του τοπίου και οι μικρές αποστάσεις αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα στην ανάπτυξη παράλληλα με τον τουρισμό παραλίας και εναλλακτικών μορφών (Αμβρακικός, Αχέρων, λίμνη Ζηρού, δέλτα Λούρου, αρχαιολογικοί χώροι, περιβαλλοντικές διαδρομές, πολιτιστική κληρονομιά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά μέσα από ένα πλήθος ποιοτικών πολιτιστικών εκδηλώσεων).
Γενικότερα η κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να κινηθούμε είναι η εκπόνηση ειδικών  χωροταξικών σχεδίων και διαμόρφωση από φορείς κεντρικής εξουσίας (ΥΠΕΧΩ Περιφέρεια,)  του πλαισίου για επενδυτικές δραστηριότητες σε όλες τις περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος του Νομού μας που θα παρακάμπτουν τα ανυπέρβλητα γραφειοκρατικά εμπόδια. Διαφορετικά τα ωραία λόγια μας για συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας είναι χωρίς αντίκρισμα αν δεν συνοδεύονται από συγκεκριμένες πράξεις προσέλκυσης επενδυτών που θα διαμορφώσουν επισκέψιμο και με ποιοτικούς όρους περιβάλλον.
Θα ήταν παράλειψη αν δεν επισημαίναμε ακόμα μία παράμετρο που σήμερα ειδικά έχει τη δική της ξεχωριστή αξία στο διαμορφούμενο διεθνή ανταγωνισμό και αυτό έχει να κάνει με την ανάδειξη της ιδιαιτερότητας της περιοχής μας σε σχέση όχι μόνο με περιβαλλοντικά ή πολιτισμικά χαρακτηριστικά (Νικόπολη) αλλά ιστορικά γεγονότα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν παγκόσμια απήχηση (ταινίες Χόλυγουντ κλπ).
Είναι καιρός να αναδείξουμε το ιστορικό στοιχείο της Ναυμαχίας του Ακτίου ως πόλο έλξης επισκεπτών και υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι γιαυτό πχ Πανόραμα (όπως σε πολλές Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες Μποροντίνο, Πλέβεν κλπ) ή κέντρο εικονικής πραγματικότητας της ναυμαχίας με θέαση στο φυσικό της χώρο.
Καλέντζης Κώστας  





Ιωάννινα Κυριακή 21/8/05 7o Παγκόσμιο Παν ηπειρωτικό Συνέδριο
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ
Παρέμβαση του Κώστα Καλέντζη ως Προέδρου της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Πρέβεζας

Για το Δήμο μας ο Τουρισμός αποτελεί βασικό άξονα ανάπτυξης  γιατί διαθέτει τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά, πολιτισμικά, ιστορικά και φυσικά χαρακτηριστικά, σε συνδυα­σμό με τις μοναδικές ακτές του.
Συγκοινωνιακά πλεονεκτήματα
Αεροδρόμιο Ακτίου, υποθαλάσσια ζεύξη, λιμάνι, μαρίνα
Έργα η μη εκτέλεση των οποίων διακυβεύει την όλη αναπτυξιακή μας προσπάθεια
Σύνδεση με την Εγνατία, σύνδεση με την Ιόνια οδό μετά την υποθαλάσσια ζεύξη.
Η πόλη μας είναι πρωτεύουσα νομού στον οποίο η πολυμορφία του τοπίου και οι μικρές αποστάσεις αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα στην ανάπτυξη παράλληλα με τον τουρισμό παραλίας και εναλλακτικών μορφών (Αμβρακικός, Αχέρων, δέλτα Λούρου, αρχαιολογικοί χώροι, περιβαλλοντικές διαδρομές, πολιτιστική κληρονομιά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά).
Παρά τις δυνατότητες σήμερα στο Δήμο μας παράγεται μικρό ποσοτικά προϊόν που κατευθύνεται στην εσωτερική κατανάλωση με αποτέλεσμα η πόλη να ασφυκτιά με μια τουριστική περίοδο διάρκειας 30  περίπου ημερών, με μέτριας ποιότητας προσφερόμενες υπηρεσίες και με τουριστικά εισοδήματα που έχουν συμπληρωματικό χαρακτήρα και που δεν επιτρέπουν τις σοβαρές επενδυτικές δραστηριότητες.
Επιγραμματικά: Στοχεύουμε να καταστήσουμε μετά την Πάργα και την πόλη μας  «επώνυμο τουριστικό προορισμό και βασικό  πόλο έλξης τουριστών.  Με σωστή διαχείριση μπορεί να γίνει διασπορά του τουριστικού αυτού ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή που όπως είπαμε μπορεί να ικανοποιήσει μεγάλη ποικιλία ενδιαφερόντων και να ασκηθούν πολύπλευρες δραστηριότητες (εναλλακτικές μορφές τουρισμού) επιτυγχάνοντας την επιμήκυνση της τουριστι­κής περιόδου.
Τι κάνουμε ή τι θέλουμε να κάνουμε:
Επιγραμματικά
Γενικά παρεμβάσεις στην πόλη σε ζητήματα υποδομών (ιστορικό κέντρο κλπ)
Στρατόπεδα παραχώρηση - αξιοποίηση κλπ
Μαρίνα αγωνιζόμαστε για την ολοκλήρωση της μαρίνας (έργα Β φάσης και χωροθέτηση λιμανιού).
Ιαματικός τουρισμός: Έχουμε έτοιμε όλες τις μελέτες και τα σχέδια για το «Θερμαλιστικό κέντρο» και βρισκόμαστε στο στάδιο αναζήτησης επενδυτή (κίνητρο ένταξη σε αναπτυξιακό πρόγραμμα).
Συνεδριακός τουρισμός: Απαιτείται η δημιουργία σύγχρονου Συνεδριακού Κέντρου.
Η διοργάνωση Συνεδρίων στην περιοχή μας, που διαθέτει και φυσικά συγκριτικά
πλεονεκτήματα, θα προσελκύσει υψηλό ποιοτικά τουρισμό.
Οικολογικός-Αγροτικός τουρισμός:
Η περιοχή μας διαθέτει οικολογικά συστήματα μεγάλης αξίας. Ο Αμβρακικός, οι εκβο­λές του Λούρου, το Οικολογικό πάρκο Νεοχωρίου, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και
τόσα άλλα, με την κατάλληλη διαφήμιση και τα σχετικά προγράμματα μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης ξένων επισκεπτών.
Αρχαιολογικός τουρισμός: Το πάρκο της Αρχαίας Νικόπολης με το Μουσείο της, τα
πολλά κάστρα, η περιοχή του Ακτίου και όσα αναφέρονται σε πρόταση μας για
την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων, υπερκαλύπτουν τις απαιτήσεις για την ανάπτυξη αυτής της μορφής τουρισμού.
Πολιτιστικός τουρισμός Χρήση του Ωδείου Νικόπολης, στήριξη εκδηλώσεων θεσμών πλέον για την πόλη μας (πχ διεθνές χορωδιακό φεστιβάλ).
Τουρισμός παραλίας  Η τουριστική ανάπτυξη της πόλης μας και της ευρύτερης περιοχής είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με την ανάπτυξη των παραλίων της που βρίσκονται ενσωματωμένες στον ιστό της Κύριο μέλημα μας η ανάπλαση αυτών των παραλίων. (περιμένουμε επαναπροκήρυξη του μέτρου 1.3.1 με έτοιμο τον αντίστοιχο φάκελο.
Κώστας Καλέντζης
Πρόεδρος επιτροπής τουρισμού Δήμου Πρέβεζας
Προσωπική παρέμβαση Κώστα Καλέντζη
Είναι καιρός να σταματήσει η υποκρισία από την κεντρική διοίκηση περί προστασίας της φυσικής μας ή άλλης κληρονομιάς η οποία οδηγεί στην απραξία, με επακόλουθο την κατάρρευση και τον αφανισμό ή τη δυνατότητα λεηλασίας της ή κακοποίησης της πολλές φορές και με τη συνδρομή φορέων.
Παράδειγμα 1
τι να την κάνω την υπέροχη παράκτια ζώνη ή τις ιδιαιτέρου φυσικού κάλους περιοχές οι οποίες αποτελούν το συγκριτικό μας όπως λέγεται πλεονέκτημα όταν δεν μπορεί να υπάρξει βιωματική σχέση με τους ντόπιους ή ξένους επισκέπτες μέσα από μια σειρά επενδυτικών δραστηριοτήτων με αυστηρούς βέβαια όρους και συνυπάρχουσες αρμονικά με το φυσικό ή ανθρωπογεννές περιβάλλον  όπως διαμορφώθηκε μέσα από την ιστορική του διαδρομή.
Υπ΄αυτή την έννοια διεκδικούμε για όλη την παράκτια ζώνη  ειδική χωροταξική μελέτη με ευθύνη της κεντρικής διοίκησης (Υπουργείο ή περιφέρεια) που να ορίζει τους όρους επενδυτικών δραστηριοτήτων ενταγμένων στο φυσικό περιβάλλον με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και εξασφαλίζοντας χώρους πρασίνου, πολιτισμού, πάρκιγκ, αθλοπαιδιών, κλπ.  διαμορφώνοντας τελικά ένα ξεκάθαρο γενικό πλαίσιο για τους υποψήφιους επενδυτές. 
Παράδειγμα2  (κατάρρευση)
Κάστρο Παντοκράτορα, καταρρέει αντί να είναι πόλος έλξης επισκεπτών μέσα από επενδυτικές δραστηριότητες
Παράδειγμα 3 (κακοποίηση)
περιοχή Λούτσας ένα κομμάτι παράκτιας ζώνης (τυχαία και χωρίς γενικό σχεδιασμό πολεοδόμηση που κατακρεούργησε το περιβάλλον και είδη προκαλούνται προβλήματα συμφόρησης και αταξίας την περίοδο αιχμής σε βάρος της ποιότητας του παραγόμενου τουριστικού προϊόντος.
Συμπερασματικά υπάρχει ανάγκη για γενικά ή ειδικά χωροταξικά σχέδια και διαμόρφωση από την κεντρική εξουσία του πλαισίου για επενδυτικές δραστηριότητες στις περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος που θα παρακάμπτουν τα ανυπέρβλητα γραφειοκρατικά εμπόδια. Διαφορετικά τα ωραία λόγια μας για συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας είναι χωρίς αντίκρισμα αν δεν συνοδεύονται από συγκεκριμένες πράξεις προσέλκυσης επενδυτών που θα διαμορφώσουν επισκέψιμο με ποιοτικούς όρους περιβάλλον.
Κώστας Καλέντζης   





Πρέβεζα 14/6/01
Εισηγητής: Κώστας Καλέντζης
Θέμα: « Η ανάπλαση των ακτών της πόλης καταλύτης για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής»

Μερικά γενικά στοιχεία
Η Ελλάδα παρουσιάζει το οξύμωρο σχήμα να συγκαταλέγεται μεταξύ των 15 σημαντικότερων χωρών από την άποψη του συνολικού αριθμού αφίξεων τουριστών, όχι όμως και στην πρώτη εικοσάδα των κρατών που επιτυγχάνουν τη μεγαλύτερη εισροή συναλλάγματος από τον τουρισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανά τουρίστα συναλλαγματική δαπάνη είναι η χαμηλότερη από όλες τις
χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκή Ένωσης.
 Συγκεκριμένα, η δαπάνη ανά τουρίστα στην Ελλάδα ήταν 360 δολ. έναντι 870 δολ. στην Ιταλία και 510 δολ. στην Ισπανία. Ως εκ τούτου, το συνάλλαγμα που εισρέει στη χώρα μας από
τουριστικές δραστηριότητες υπολείπεται κατά 40% του παγκόσμιου μέσου όρου.
Τα προαναφερθέντα στοιχεία υποδηλώνουν το χαμηλό επίπεδο της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών και του εν γένει τουριστικού προϊόντος στη χώρα μας. Στο μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής επικράτειας, η μέση ξενοδοχειακή επιχείρηση χαρακτηρίζεται από μικρό μέγεθος,  οικογενειακή δομή, χαμηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών και ανύπαρκτο marketing. Προς την κατεύθυνση αυτή, προτείνουν οι ειδικοί, είναι απαραίτητο να μεγεθυνθεί η μέση ελληνική τουριστική επιχείρηση, να καταβληθούν προσπάθειες για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και να βελτιωθεί άμεσα μια σειρά έργων υποδομής.
Τα στοιχεία αυτά δεν αφορούν βέβαια την περιοχή μας (εκτός της Πάργας) που κύρια το τουριστικό προϊόν της κατευθύνεται στην εσωτερική κατανάλωση με αποτέλεσμα να ασφυκτιά με μια τουριστική περίοδο διάρκειας 30-40 ημερών με μέτριας ποιότητας προσφερόμενες υπηρεσίες τα δε εισοδήματα από  τον τουρισμό έχουν συμπληρωματικό χαρακτήρα  δηλ. ενισχύουν εισοδήματα εργαζομένων στο δημόσιο, ιδιωτικό ή αγροτικό τομέα που κατάφεραν να έχουν λίγα ενοικιαζόμενα δωμάτια. (Να μη ξεχνάμε ότι μεγάλο μέρος των μετακινούμενων την καλοκαιρινή περίοδο είναι αστοί από τις άλλες πόλεις της Ηπείρου που διαμένουν στις θερινές τους κατοικίες).
Με αυτές τις προϋποθέσεις αν θέλουμε να μιλήσουμε με πραγματικούς όρους η περιοχή μας δεν πουλάει τουριστικό προϊόν γι’ αυτό δεν γίνονται σοβαρές  τουριστικές επενδύσεις. Αυτό συμβαίνει στο φτωχότερο νομό της φτωχότερης περιφέρειας της Ευρωπαϊκής  Ένωσης που στήριξε και στηρίζει τις ελπίδες για ανάπτυξη κύρια στον τουριστικό τομέα. Στο σημείο αυτό αναδεικνύεται μια μεγάλη αντίφαση που πρέπει να μας προβληματίζει. Δεν έχουμε τουριστική ανάπτυξη ενώ εκπληρώνονται απόλυτα οι προϋποθέσεις όχι μόνο για τουρισμό καταλύματος και παραλίας αλλά και τουρισμό εναλλακτικών μορφών.
 Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που αναφέραμε στις τουριστικές περιοχές της χώρας μας για να αυξηθεί η χαμηλή ανά τουρίστα δαπάνη έχουν αρχίσει να αναζητούν τρόπους επιμήκυνσης της τουριστική περιόδου με την ανάπτυξη και εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Άλλωστε και παγκόσμια διαμορφώνονται νέες τάσεις στον τουρισμό (στροφή από το μαζικό απρόσωπο και παθητικό τουρισμό σε τουρισμό συμμετοχικό, επιλεκτικό, με σεβασμό στο τοπικό πολιτισμό και το περιβάλλον, στροφή από τον τουρισμό καταλύματος σε πακέτο τουριστικού  προϊόντος εμπλουτισμένο με πολύ περισσότερα στοιχεία).      
Οι νέες μορφές τουρισμού, όπως πχ. ο αγροτουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο περιβαλλοντικός- οικολογικός τουρισμός, ο εκπαιδευτικός τουρισμός κλπ  διαφοροποιούν τη μονόπλευρη ζήτηση για τουρισμό παραλίας, αλλάζουν τις μεθόδους αξιοποίησης τοπικών πόρων και σχεδιασμού τουριστικών προϊόντων.
Ο νομός μας έχει ένα καταπληκτικό πλεονέκτημα  στο να αναπτύξει και εναλλακτικές μορφές τουρισμού λόγω της πολυμορφίας του τοπίου των ιστορικών πολιτισμικών χαρακτηριστικών της απέραντης παραλίας και των μικρών αποστάσεων (Κυανή , Άκτιο, Βρυσούλα, Ψαθάκι, Άγιος Θωμάς, Παντοκράτορας, Αλωνάκι, Καλαμίτσι, Μύτικας Μονολίθι Λούτσα Λυγιά, Βράχος Αμμουδιά κλπ, Νικόπολη, Νεκρομαντείο, Κασσιόπη, Ζάλογγο, Αχέροντας, λίμνη Ζηρού, Αμβρακικός, δέλτα Λούρου κλπ). Βρίσκεται πιο κοντά στις χώρες της ΕΕ με τις οποίες συνδέεται αεροπορικώς (Άκτιο) και ατμοπλοϊκώς (Ηγουμενίτσα).
Παρά τις ευνοϊκές αυτές προϋποθέσεις ούτε κατά διάνοια σήμερα δεν υπάρχει η δυνατότητα τέτοιων σχεδιασμών  (εξαίρεση Πάργα). Κάποτε η πόλη μας πρέπει να απαντήσει στο γιατί. Ο σύλλογός μας προσεγγίζει σ’ αυτό το ερώτημα με μια απάντηση που την εκφράζουμε μεταφορικά ως εξής: Έχουμε τα προϊόντα μιας αντίδρασης αλλά λείπει ο καταλύτης. Τι εννοούμε θα το εξηγήσουμε παρακάτω χρησιμοποιώντας και λίγες γραμμές από ένα κείμενο μελέτης για το τουριστικό προϊόν της  Πρέβεζας.  
«Συχνά ακούγεται από τους φορείς της πόλης μας ότι το μέλλον της στηρίζεται στον τουρισμό και την τουριστική ανάπτυξη, ξέρουν άραγε τι σημαίνει αυτό ή απλώς έχουν μάθει να χρησιμοποιούν και να επαναλαμβάνουν φράσεις που ακούν, χωρίς να καταλαβαίνουν το νόημα τους.
Ο τουρισμός και η τουριστική ανάπτυξη δεν είναι ένα δεδομένο γεγονός. Δεν μπορεί να δηλώσεις τουριστική περιοχή και αυτό να σημαίνει ότι αυτομάτως διαθέτεις και τουριστικό προϊόν για να πουλήσεις.
Ούτε αρκεί σε μια πόλη να είναι παραθαλάσσια για να είναι και τουριστική. Το τουριστικό προϊόν κατασκευάζεται και προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του πελάτη που όπως είπαμε σήμερα είναι πολύ περισσότερες από χθες.
Η πόλη μας δεν διαθέτει τουριστικό προϊόν, όσο και να πιστεύουμε για το αντίθετο, ακριβώς όπως ακούγεται, ούτε λιγότερο ούτε περισσότερο, ούτε περίπου, αλλά ακριβώς, η πόλη μας δεν διαθέτει τουριστικό προϊόν, απορρίπτεται ως τουριστικά ανεπαρκής σύμφωνα με μια έρευνα της Tomson  που έγινε πριν από μερικά χρόνια».
Επανερχόμαστε σε ένα σημείο της εισήγησης των διοργανωτών που εκφράζει μια μεγάλη αλήθεια.
«Η Πάργα και η Πρέβεζα ως επώνυμοι τουριστικοί προορισμοί μπορούν να αποτελέσουν τους βασικούς πόλους διάχυσης του τουριστικού ρεύματος». Δηλ για την ευρύτερη περιοχή της πόλης μας προϋπόθεση σοβαρής τουριστικής ανάπτυξης είναι η προσέλκυση τουριστικού ρεύματος αρχικά στην Πρέβεζα ώστε να διαχυθεί μετά και στις άλλες περιοχές. Δεν γίνεται και πουθενά στη χώρα μας δεν έγινε αλλιώς ο τουρισμός αρχικά αναπτύχθηκε σε οικιστικά κέντρα με τα ιδιαίτερά τους αρχιτεκτονικά, πολιτισμικά, φυσικά χαρακτηριστικά και τις θαυμάσιες παραλίες τους, που τα  διαφοροποιούν από τις ανταγωνίστριες περιοχές ελληνικές και ξένες και αποτελούν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα. Αναπτύσσεται εκεί που μπορούμε να προσφέρουμε ένα πλήρες πακέτο τουριστικού προϊόντος με τις υπηρεσίες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας πόλης με τη θάλασσά της. Γιατί λοιπόν δεν έγινε αυτό και στην πόλη μας ενώ είχε ξεκινήσει ενωρίτερα από όλες τις γειτονικές πόλεις που σήμερα αντλούν μεγάλους πόρους από τον τουρισμό:
Αν σήμερα περπατήσετε στις παρυφές της μετά το μνημείο του ναύτη σε μια απροστάτευτη και παρακμάζουσα ακτή, στο μοναδικό κάποτε αισθητικό της δάσος με τα ελάχιστα εναπομείναντα και γερασμένα δένδρα, που στον αιγιαλό της βρίσκεται ήδη κολυμβητήριο, πάρκιγκ, ( και παρά λίγο να είχε χωροθετηθεί και πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής) και αν θυμηθείτε τη μεγάλη καθυστέρηση του έργου του βιολογικού καθαρισμού  τότε θα έχετε προσεγγίσει στα γιατί που δεν επέτρεψαν στην πόλη μας να έχει τη  μεγάλη και καταλυτική συμμετοχή της στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.
Σήμερα η Πρέβεζα μετά την  πεζοδρόμηση της παραλίας και την ανάδειξη του παραδοσιακού της κέντρου θα είχε τα ιδιαίτερα εκείνα χαρακτηριστικά για την προσέλκυση οργανωμένου τουρισμού  αν  μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτό που απλόχερα η φύση της έδωσε και που στην αρχή το χαρακτήρισα ως καταλύτη δηλαδή τις ακτές που την περιβάλλουν. Η Κυανή είναι μια ακτή στις παρυφές της πόλης με πολύ μεγάλο μήκος, υπήνεμη, με ρηχά νερά και με το αισθητικό της δάσος που της δίνει απαράμιλλη φυσική ομορφιά ο μόνος δημόσιος χώρος περιαστικού πρασίνου.
Δεν μπορεί να  αγνοείται, να παραμελείται, και να αφήνεται έρμαιο στη διαβρωτική επίδραση των κυμάτων γιατί δεν ολοκληρώθηκε  το έργο προστασίας. Αν η προστασία και η ανάπλασή της δεν ιεραρχείται ως ύψιστης προτεραιότητας θέμα, αν δεν θεωρηθεί  η κατ’ εξοχήν ακτή της πόλης, το βασικό συστατικό του τουριστικού μας προϊόντος, τότε τα λόγια για τουριστική ανάπτυξη της Πρέβεζας και της ευρύτερης περιοχής είναι φαντασιώσεις και θεωρίες με κενό περιεχόμενο.
Είναι για μας αυτονόητο ότι αν δεν αναπλάσεις την ακτή αυτή και τις άλλες ακτές της πόλης, δεν μπορείς να πουλήσεις τουριστικό προϊόν με τα κύρια συστατικά του (οικιστικός παραδοσιακός ιστός και υπηρεσίες, ακτή μονολιθίου) να επέχουν 15 χμ μεταξύ τους.
Δυστυχώς όμως βιώνουμε στην πόλη μας την τραγικότητα της μετάλλαξης  του αυτονόητου σε δυσνόητο το οποίο το διεκδικούμε με αγώνα και πολιτικό κόστος (πεζοδρόμηση παραλίας, μετακίνηση ferry boat, βιολογικός, πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής, προστασία και ανάπλαση κυανής ακτής, είσοδος πόλης κλπ).
Προκύπτει  εδώ και ένα ζήτημα που αφορά την αντίληψη ενός μέρους της κονωνίας μας για τις επιλογές και τις ιεραρχήσεις της πόλης με στόχο την ανάπτυξή της (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αντιδράσεις ορισμένων  επαγγελματιών της παραλίας για την πεζοδρόμησή της, πεζοδρόμηση που ανέτρεψε κυριολεκτικά μία κατάσταση υπανάπτυξης και μιζέριας). Ως συνισταμένη τέτοιων αντιλήψεων παρουσιάστηκε το γεγονός  περισσότεροι του ενός συνδυασμοί στις τελευταίες δημοτικές εκλογές να έχουν στο πρόγραμμά τους την αυτοκινητοδρόμηση ξανά της παραλίας. Ας αναζητήσουμε όλοι τις ευθύνες μας και περισσότερο αυτοί που άσκησαν κομματική και πολιτική εξουσία όλα αυτά τα χρόνια.
Οι ευκαιρίες για την ανάπτυξη μιας περιοχής δεν παρουσιάζονται κάθε μέρα. Σύμφωνα με τα λεγόμενα καθηγητή ΤΕΙ στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγο καιρό, αν σήμερα με τις χρηματοδοτήσεις και τα υλοποιούμενα προγράμματα της ΕΕ χάσουμε το τρένο τότε ίσως το συναντήσουμε μετά από 100 χρόνια.
Συνοψίζουμε τις θέσεις μας.
Με τα έργα ανάπλασης της παραλίας, της αγοράς και της ανάδειξης του παραδοσιακού κέντρου  με τα γραφικά στενά, η πόλη μας απόκτησε ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα μέσα από τον οποίο αναδεικνύονται τα επί μέρους πολιτισμικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της.
 Με την ολοκλήρωση του έργου του βιολογικού θα εκλείψει η δυσοσμία της παραλίας δεν θα υπάρχει η προκατάληψη για την καθαρότητα της Κυανής Ακτής θα υπάρχει η δυνατότητα να αναβιώσουν οι παλιές πλαζ της πόλης, Άκτιο, Βρυσούλα, Ψαθάκι, Άγιος Θωμάς, Φρούριο, Παντοκράτορας, στις οποίες υπάρχουν τουριστικές επιχειρήσεις για τη συμμετοχή τους στο παραγόμενο τουριστικό προϊόν. Με αυτές τις συνθήκες που διαμορφώνονται στην περιοχή μας, η ανάπλαση κύρια της Κυανής αλλά και των υπόλοιπων ακτών, η πολεοδόμηση της ευρύτερης περιοχής για επενδύσεις υποδομών και αναδομών   είναι το κλειδί για την τουριστική άρα και οικονομική ανάπτυξη της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.
Τότε μόνο θα μπορούμε να μιλάμε για τουρισμό στην πόλη μας και σχεδιασμό για διάχυσή του στην ευρύτερη περιοχή με εναλλακτικές μορφές που θα διευρύνουν την τουριστική περίοδο ώστε να είναι συμφέρουσες σοβαρές τουριστικές επενδύσεις. Πιστεύουμε ότι κάθε ολιγωρία σ΄ αυτό το στόχο γίνεται βρόγχος που κρατάει την πόλη μας άρα και την ευρύτερη περιοχή στην υπανάπτυξη την ώρα που άλλες πόλεις γειτονικών νομών αναπτύσσονται  ραγδαία





Πρέβεζα 14/6/01
Εφαρμογές των πολυμέσων στον τουρισμό

Ο τομέας του τουρισμού είναι ένας από αυτούς που έχουν πολλά να κερδίσουν από τη χρήση των πολυμέσων. Ακόμα και σήμερα, στις περισσότερες περιπτώσεις η διαδικασία που ακολουθείται για τη διαφήμιση των θέρετρων, την προσέλκυση νέων πελατών και την πώληση των υπηρεσιών, είναι παραδοσιακή. Έτσι, τα κύρια μέσα που χρησιμοποιούνται είναι τα παραδοσιακά διαφημιστικά φυλλάδια, οι τυπωμένοι τουριστικοί οδηγοί κ.τ.λ., τα οποία μοιράζονται στους υποψήφιους πελάτες. Αν κάποιος ενδιαφερθεί, απευθύνεται σε ένα τουριστικό πράκτορα και προσπαθεί να κλείσει το πρόγραμμα που τον εξυπηρετεί. Μ’ αυτόν τον τρόπο, ο υποψήφιος πελάτης δεν έχει πάντα όλες τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν, με αποτέλεσμα πολλές φορές να μην επιλέγει το πρόγραμμα διακοπών που του ταιριάζει καλύτερα. Αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα ο τουρίστας να μη μείνει ικανοποιημένος από τη διαμονή του στην περιοχή που επέλεξε, με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις. ΄Ένα άλλο πρόβλημα, που αφορά τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα είναι ότι οι πληροφορίες που συλλέγονται για να παρουσιαστούν στον πελάτη
αλλάζουν διαρκώς (π.χ. πληροφορίες που αφορούν ξενοδοχεία, δρομολόγια κ.τ.λ.), κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα να απαιτούνται σημαντικά έξοδα για την ανανέωση του διαφημιστικού ή ενημερωτικού υλικού, ενώ πολλές φορές ο ενδιαφερόμενος παίρνει παλιές πληροφορίες με περιορισμένη ή χωρίς καθόλου σημασία.
Η ανάπτυξη της πληροφορικής και των υπολογιστών δίνει νέες δυνατότητες για τη σωστή ενημέρωση και εξυπηρέτηση των πελατών, αλλά και για την αποδοτικότερη οργάνωση και λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και υπηρεσιών. Η ανάπτυξη των πολυμέσων και του Internet συντελεί στην αυτοματοποίηση των υπηρεσιών και στην παροχή ενημέρωσης υψηλού επιπέδου στους υποψήφιους πελάτες. Έτσι είναι δυνατόν να υπάρχουν βάσεις δεδομένων οι οποίες θα περιέχουν όλα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα , τα οποία μπορούν να δίνονται στους ενδιαφερόμενους με διάφορους τρόπους, σε ηλεκτρονική ή μη μορφή. Οι βάσεις δεδομένων έχουν πλέον τη δυνατότητα να αποθηκεύουν multimedia πληροφορία (εικόνες, βίντεο, ήχος κ.τ.λ.)
και έτσι γίνεται εύκολη η διαδικασία ανανέωσης των περιεχομένων, ενώ αυξάνεται κατά πολύ η ποιότητα, η πληρότητα και η αξία των παρεχόμενων πληροφοριών. Τα μέσα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μετάδοση της πληροφορίας αυξάνονται. Πέρα των κλασσικών εντύπων, υπάρχουν πλέον τα CD-ROM, οι τοποθεσίες στο Internet (Web sites), και τα ηλεκτρονικά κιόσκια πληροφοριών. Θα αναφερθούν ορισμένα προϊόντα από κάθε περίπτωση.
Στον τομέα των CD-ROM υπάρχουν ήδη αρκετά παραδείγματα ηλεκτρονικών τουριστικών οδηγών που παρέχουν πληθώρα πληροφοριών, για τις οποίες παλαιότερα θα απαιτούνταν ολόκληροι τόμοι έντυπου υλικού.
Ένα πολύ καλό παράδειγμα τουριστικού CD-ROM, και μάλιστα ελληνικής παραγωγής είναι το “The complete multimedia CD-ROM of Crete”. Παρά τον αγγλικό τίτλο, πρόκειται για μια καθαρά ελληνική δημιουργία με θέμα την Κρήτη. Η εταιρεία που το ανέπτυξε λέγεται “Multimedia Systems Center” (και εδώ, παρά το αγγλικό όνομα, πρόκειται για ελληνική εταιρεία). Ο χαρακτήρας του προγράμματος είναι προσανατολισμένος στην παροχή πληροφοριών στον επισκέπτη, χωρίς να παραβλέπεται και η ιστορική ή πολιτισμική εικόνα του νησιού.
Σκηνή από το CD-ROM “The complete multimedia CD-ROM of Crete” Πρόκειται για μια συλλογή κειμένων, φωτογραφιών, χαρτών και πληροφοριών τουριστικής φύσης, σωστά ταξινομημένων και δομημένων, με ένα φιλικό προς το χρήστη γραφικό περιβάλλον. Σημαντικό χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι πως μπορεί να λειτουργήσει σε έξι διαφορετικές γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά κ.τ.λ.). Περιέχονται ιστορικά στοιχεία, στοιχεία για τοποθεσίες, ξενοδοχεία, λιμάνια, αγκυροβόλια κ.τ.λ. Πρόκειται για ένα καλό παράδειγμα του πόσο χρήσιμη μπορεί να γίνει η τεχνολογία των πολυμέσων και στον τουριστικό τομέα.
Ένα άλλο μέσο για την παρουσίαση πληροφοριών στον επισκέπτη, είναι όπως αναφέρθηκε τα ηλεκτρονικά περίπτερα (κιόσκια) πληροφοριών. Πρόκειται για υπολογιστές που τρέχουν ένα πρόγραμμα που παρουσιάζει στην οθόνη του υπολογιστή πληροφορίες, οι οποίες μπορεί να συνοδεύονται από ήχο (π.χ. μια φωνή που να δίνει οδηγίες για τη χρήση του μηχανήματος). Για την αλληλεπίδραση με το χρήστη συνήθως χρησιμοποιούνται οθόνες αφής (touch screens). Οι οθόνες αφής είναι ειδικές οθόνες που ενεργοποιούνται με την πίεση που ασκείται στην επιφάνειά τους. Μπορεί, λοιπόν να παρουσιάζονται στην οθόνη πλήκτρα με κάποια περιγραφή. Πατώντας με το δάχτυλο ο επισκέπτης στην περιοχή του πλήκτρου εμφανίζονται στην οθόνη οι αντίστοιχες πληροφορίες. Οι οθόνες αφής είναι ένας πολύ καλός τρόπος για την επικοινωνία με το χρήστη, γιατί είναι απλές στη χρήση τους και ο χρήστης (που συχνά δε γνωρίζει τίποτα για υπολογιστές) μπορεί με άνεση να τις χρησιμοποιήσει. 
Γι’ αυτό το λόγο τέτοιου είδους κιόσκια πληροφοριών χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς, όπως π.χ.τράπεζες.
Στον τουριστικό τομέα, τα ηλεκτρονικά περίπτερα πληροφοριών  χρησιμοποιούνται εδώ και αρκετό καιρό στα μουσεία για να δώσουν στους επισκέπτες πληροφορίες για τα διάφορα εκθέματα. Ένα παράδειγμα είναι το Μουσείο Τέχνης του Seattle (Η.Π.Α.), όπου έχουν εγκατασταθεί τέτοια συστήματα που χρησιμοποιούν κείμενο, εικόνες, μουσική και αφήγηση για την ενημέρωση του επισκέπτη. Υπάρχει π.χ. η δυνατότητα για ηλεκτρονική ξενάγηση, όπου παρουσιάζονται εικόνες, ενώ παράλληλα ακούγεται φωνή που επεξηγεί.
Τις μεγαλύτερες δυνατότητες όμως για ανάπτυξη νέων υπηρεσιών στον τουριστικό τομέα δίνει η ανάπτυξη των δικτύων και ιδιαίτερα του Internet και της υπηρεσίας World Wide Web (WWW). Μέσω του Internet μπορεί ο καθένας από το σπίτι του να βρει σωρεία πληροφοριών για πρακτικά οποιοδήποτε θέμα και σε οποιαδήποτε μορφή.  Οι νέες δυνατότητες που παρέχονται στον τομέα του τουρισμού είναι μεγάλες. Σήμερα, μπορεί κανείς να βρει πληροφορίες που αφορούν άμεσα ή έμμεσα τον τουρισμό και τα ταξίδια ακόμα και σε τοποθεσίες (sites) του Internet, που δεν έχουν άμεση σχέση με αυτό το θέμα. Αν π.χ. θέλει κάποιος να ταξιδέψει σε κάποια χώρα, μπορεί να μπει στις σελίδες κάποιου ειδησεογραφικού οργανισμού (όπως π.χ. το CNN στη διεύθυνση http:// www.cnn.com) και να ενημερωθεί για τον καιρό που θα κάνει στη χώρα προορισμού του (τι θερμοκρασίες θα επικρατούν, αν θα έχει ηλιοφάνεια κ.τ.λ.), ώστε να μπορεί να προετοιμαστεί καλύτερα για το ταξίδι του. Μπορεί επίσης κανείς να βρει, σε άλλες τοποθεσίες του Internet, χάρτες της περιοχής που τον ενδιαφέρει και να ενημερωθεί για τις μετακινήσεις του. Υπάρχει
π.χ. το MapQuest (στη διεύθυνση http:// www.mapquest.com), που περιέχει χάρτες από όλο τον κόσμο, ακόμα και σε επίπεδο δρόμων. Παράδειγμα σελίδας από το MapQuest
 Εκτός όμως από τις γενικές πληροφορίες που μπορεί να βρει κανείς “σερφάροντας” στο Internet, υπάρχουν και ειδικές τοποθεσίες, που ασχολούνται αποκλειστικά με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών. Σκοπός τους είναι να παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους επισκέπτες τους, ώστε να μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες για την προετοιμασία του ταξιδιού τους. Πολλές φορές, ο χρήστης μπορεί να βρει στις σελίδες αυτές όχι μόνο γενικές πληροφορίες για το μέρος που θέλει να
ταξιδέψει (όπως χάρτες ή δελτίο καιρού), αλλά και πληροφορίες για ξενοδοχεία, εστιατόρια, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα κ.τ.λ. Συνήθως, γίνεται εκτεταμένη χρήση πολυμέσων, με σκοπό την προσέλκυση επισκεπτών. Έτσι, υπάρχουν εικόνες και βίντεο από τους διάφορους προορισμούς κ.τ.λ.
 Μια πολύ σημαντική δυνατότητα που υπάρχει πλέον στο Internet είναι οι on-line κρατήσεις. Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί οι τεχνικές του ηλεκτρονικού εμπορίου που επιτρέπουν να γίνονται κρατήσεις, ακόμα και πληρωμές μέσω πιστωτικών καρτών από το δίκτυο. Η ανάγκη για οικονομικές συναλλαγές μέσω δικτύων οδήγησε στην ανάπτυξη ειδικών πρωτοκόλλων για ασφαλή μεταφορά οικονομικών στοιχείων μέσω δικτύων και συγκεκριμένα μέσω του Internet. Ήδη, πολλές εταιρείες πωλούν προϊόντα από απόσταση, ενώ στον τουριστικό τομέα μπορούν
πλέον να γίνονται κρατήσεις από τον πελάτη μέσω του Internet (π.χ. κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων, δωματίων ξενοδοχείων κ.τ.λ.). Ένα από τα πολλά Web sites που συγκεντρώνουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά είναι το “Go Explore” (http:// go-explore.com), στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εδώ ο επισκέπτης μπορεί να βρει πληροφορίες για τον προορισμό που τον ενδιαφέρει αλλά και να
κάνει on-line κρατήσεις εισιτηρίων με συνεργαζόμενες επιχειρήσεις. Η συγκεκριμένη τοποθεσία (site) παρέχει και επιπλέον δυνατότητες για την παροχή ακριβέστερων πληροφοριών στον επισκέπτη. Υπάρχει π.χ. η δυνατότητα ο χρήστης να βρίσκει πληροφορίες όπως το κοντινότερο εστιατόριο σε κάποιο ξενοδοχείο. Μ’ αυτόν τον τρόπο παίρνει χρήσιμες πληροφορίες οι οποίες χωρίς το Internet θα του ήταν διαθέσιμες μόνο μετά την άφιξη του στον προορισμό του. Υπάρχει επίσης η
δυνατότητα ο χρήστης να συμπληρώνει ένα προσωπικό προφίλ με τις προτιμήσεις του (π.χ. αεροπορική εταιρεία που προτιμά) και έτσι οι πληροφορίες που παίρνει προσαρμόζονται στις ιδιαιτερότητές του. Τέτοιου είδους υπηρεσίες προσφέρουν πραγματική ενημέρωση στον υποψήφιο ταξιδιώτη και στο μέλλον αναμένεται να επεκταθεί η χρήση τους. Άλλες τοποθεσίες στο Internet με θέμα τον τουρισμό και οι οποίες προσφέρουν άλλες περισσότερες κι άλλες λιγότερες υπηρεσίες, είναι το Travelocity (στη διεύθυνση http:// www.travelocity.com), το Amtrak (στη διεύθυνση http://www.amtrak.com), το Leisureplan (στη διεύθυνση http://www.leisureplan.com) κ.ά.
Πρέπει να αναφερθεί εδώ ότι η χρήση του Internet και των πολυμέσων στον τουρισμό είναι ένα θέμα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της μεγάλης σημασίας που έχει ο τουρισμός για την οικονομία των ευρωπαϊκών χωρών, ειδικά αυτών του νότου, οι οποίες έχουν και την ασθενέστερη οικονομική ανάπτυξη.
Γι’ αυτόν το λόγο υπάρχουν πολλά ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα που προωθούν τη χρήση των νέων τεχνολογιών στον τουρισμό. Ένα σύστημα που προέκυψε από τέτοιο ερευνητικό πρόγραμμα και αναπτύσσεται στην Ελλάδα είναι το “Aegean System”. Στην ανάπτυξή του συμμετέχει, μεταξύ άλλων, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Το σύστημα αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη CD-ROM πολυμέσων με πληροφορίες για διάφορα νησιά του Αιγαίου, ανάλογου με αυτά στα οποία έχουμε αναφερθεί, καθώς και την ανάπτυξη ενός δικτύου με συσκευές πολυμέσων σε τρία νησιά (Χίος, Σάμος, Λέσβος). Χρησιμοποιώντας τις συσκευές αυτές ο χρήστης θα μπορεί να βλέπει multimedia πληροφορίες για διάφορα νησιά του Αιγαίου, καθώς και να κάνει κρατήσεις σε συνεργαζόμενα ξενοδοχεία. Οι συσκευές του δικτύου παίρνουν τις πληροφορίες από μια κεντρική βάση δεδομένων, η οποία είναι εγκατεστημένη στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Παράδειγμα σελίδας από το Travelocity
Τέλος, έχουν αρχίσει και κάνουν την εμφάνισή τους και οι πρώτες εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας στο χώρο του τουρισμού. Με την κατασκευή εικονικών κόσμων, μπορεί ο υποψήφιος ταξιδιώτης να περιηγηθεί στην περιοχή ή στο αξιοθέατο που τον ενδιαφέρει, πολύ πριν ταξιδέψει στο συγκεκριμένο μέρος. Ένα παράδειγμα τέτοιας εφαρμογής είναι ο εικονικός κόσμος που παρουσιάζει το θρυλικό μνημείο Stonehenge στην Μ. Βρετανία. Τον εικονικό αυτό κόσμο μπορεί να τον δει κανείς στη διεύθυνση http:// www.superscape.com/ intel/shenge.htm. Πρόκειται για ένα κόσμο που έχει αναπτυχθεί από τις εταιρείες Superscape (αγγλική εταιρεία που ειδικεύεται στην εικονική πραγματικότητα) και Intel με τη συνεργασία της English Heritage η οποία είναι η Βρετανική Αρχαιολογική Εταιρεία.
Κώστας Καλέντζης


























Δεν υπάρχουν σχόλια: